Ezt az oldalamat már nem fejlesztem. Amíg hajóztam, addig frissült, mert benne voltam a hazai tengerészélet mindennapjaiban, de ez már alaposan elmúlt. Így kigyomlálom az oldalt, csak olyasmi marad, ami (szerintem) idõtálló...
A ma délutáni (2010. október 7.) Közelrõl címû mûsor vendége voltam Horváth Péter folyami hajóskapitánnyal. A téma a tengerhajózás volt. A mûsorvezetõ a megismerkedéskor Horváth Pétert is tengerésznek titulálta. Ekkor elmagyaráztuk, mi a különbség a két cím között, ettõl kezdve én hol voltam, hol nem voltam kapitány, hanem sima tengerész, de Péter folyami hajóskapitány. Megmondom az õszintét. Én élveztem a helyzetet, rohadtul nem érdekelt, nem is kértem kiigazítást. Nem szenvedek címkórságban. Azt hiszem, a mûsort visszahallgatva, hogy úgy gondolta, hogy Nagyszékely István tengerész- és Horváth Péter folyami hajóskapitány. De a kötõjelet kiejteni meglehetõsen nehéz...
A mûsort egyébként Vizy Dorottya vezette. Magamban elismeréssel figyeltem, ahogyan tette a dolgát. Jó, tudom, ez az õ szakmája, amit jól csinál, én meg jól tudok tengerészkedni, de akkor is. Az ember mindig ámul, amikor olyat lát, amiben - úgy érzi, hogy - kétbalkezes lenne. Mint az ilyen mûsorokban szokásos, voltak felvett hanganyagok, és közötte élõ adásban a beszélgetés.
Az elsõ riport Putzkaller Aladárral, a Magyar Tengerészek Egyesülete elnökével volt. Utána volt egy beszélgetõs blokk.
Közben hírek, Mátyus Katalin olvasta fel, meg újabb riport, beszélgetés, riport. Számomra ebben az érdekes az volt, hogy láthattam, hogyan készül az élõ mûsor. Úgy élveztem, és bámultam, miként egy szárazföldi patkány az elsõ látogatást a tengerjáró parancsnoki hídján.
Nekem az volt a legnagyobb "csoda", hogy a hírolvasó Mátyus Kati egyszer sem hibázott. Ez azért érdekes számomra, mert most a Lelked rajta címû regényem olvasom fel hogy hangos könyv legyen belõle, és nekem bizony nem megy ilyen flottul a szövegolvasás, pedig amit én mondok, azt ráadásul én is írtam. Jó, tudom, mindenki hibázik, bakizik, van amin az ország röhög (Holnap Növényi Norbert megküzd az aranyeremért mondta Kopeczky Lajos sportriporter a tévében, után Kudlik Juli meg nem tudta visszafogni a röhögését egy egyenes adásban...)
Aki hallott mindenki azt mondta, hogy jó volt a mûsor, és én se hordtam össze hetet-havat, nem beszéltem csacskaságokat...
Ha a mûsorról lemaradtál, akkor itt a link, ahol utólag meghallgathatod a mûsor elsõ, és itt a második részének a linkje. Ezek a felvételek csak 3 hétig hallgathatók meg!
Ez volt az utolsó hajóm, a nyugdíjba vonulásom elõtt.
Ha érdekel, akkor az alábbi linken tudod követni a hajó jelenlegi útját. Ezt nem törlöm ki, mert én bizony nosztalgiázom, és idõrõl idõre utána nézek a hajóimnak, amiken szolgáltam:
1655-1970 között a brit haditengerészet egészségügyi kiadásként adminisztrálta a tengerészeknek kiosztott napi rum adagot.
Valamikor a tengerészek azt tartották, hogy az arany fülbevaló viselése javítja a látásukat. Az arany fülbevalónak, melyet a kalózok és tengerészek viseltek, gyakorlati haszna volt. Bárhol is halt meg viselõje, az ékszer fedezte egy tisztességes temetés költségeit.
Az USA haditengerészetének szabályzata szerint tilos olyan újoncot felvenni, akin "illetlen vagy obszcén tetoválás" található.
A hajók avatásának szokása - amely során egy üveget törnek szét a hajó oldalán - az 1600-as évek végén, a brit tengerészetnél mutatkozott be.
A Második Világháborúban az USA légierejénél több katona halt meg, mint a tengerészetnél. Az elõírt 30 bevetés teljesítése során a halálozási esély 71% volt.
Jack Mercer 45 évig szinkronizálta Popeye-t, a tengerészt, ezzel õ tartja a rajzfilm szinkronhangok idõcsúcsát.
A legtöbb tengerész hisz abban a babonában, hogy a macska a hajón szerencsét hoz.
Egy használhatatlan, de legalább hamis infó (ami amúgy érdekes...)
A XIX. században a brit Haditengerészet elhatározta, hogy leszámol azzal a babonával, hogy pénteken balszerencsét hoz hajóra szállni. Ezért egy új hajónak a H.M.S. Friday (Péntek) nevet adták, pénteken bocsátották vízre, Péntek kapitányt nevezték ki parancsnoknak és végül pénteken küldték elsõ útjára. Sem a hajó, sem a legénysége nem került elõ többet.
Az Otrantói csata 90. évfordulóján Mészáros József a Gyõri Rotary Klub tagja kezdeményezésére emléktáblát helyeztek el a horvátországi Prevlaka Parkban levõ Punta Ostro erõd falán. A Magyar Tengerészek Egyesülete megbízásából jelen voltam, és a honlapunkra már ki is tettem az eseményrõl készült képgalériát. A képre kattintva megnézheted
Köszöntõt és beszédet mondott - Mészáros József Rotary Club, Gyõr Akik hivatalosan megjelentek: Dr. Györkös Péter - MK Zágrábi Rendkívüli és Meghatalmazott nagykövete, Szõke Mihály alezredes - MK Zágrábi Véderõ-, Katonai- és Légügyi attaséja
folytatás a következõ oszlopban
Horváth Lajos fõtanácsos - HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum, Hadisír Gondozó Iroda vezetõje, Magyar Csaba - MK Montenegro tiszteletbeli konzula, Szloszjár Balázs - õrnagy MH Boszniai EUFOR Század Bosznia Kontingens parancsnoka, Mise Galjuf HK Dubrovnik-Neretva tartomány alelnöke, Dr. sc. Vedran Jelavic Dubrovnik város alpolgármestere, Mrs. Zana Baca HK Kulturális Minisztérium Split-i Hivatalának vezetõje. Beszédet mondtak:: Dr. Györkös Péter nagykövet, Mise Galjuf, Mrs. Zana Baca, Kalcsits Péter a Magyar Tengerészek Egyesületének (MATE) alelnöke. Áldás a csatában elesett hõsi halottak lelkéért - elmondja dr. Ravasz István alezredes Hadtörténeti Múzeum Tudományos titkára és tiszteletbeli református presbiter
A Tengerész Imát elmondta: Kalcsits Péter. Emléktábla leleplezése - dr. Györkös Péter és Mise Galjuf
Amerre szél visz, s hullám utat ád.
Avagy: magyar tengerészek a világ óceánjain, vitorlák alatt
A honlapomról
A videóim eddig egy külön menüpont alatt voltak elérhetõek, de átkerültek ide, a tengerészhumorral egyetemben. Remélem, így a honlapom nem lesz annyira bonyolult, valójában négy egységbõl áll majd, ha elkészül a 8.0 verzió
HAJÓSKANZEN!
A neszmélyi Szent Ilona öbölben a magyar folyamhajózás 150 éves történetének relikviáit bemutató hajóskanzen várja a látogatókat. Igaz, hogy nem tengerészet, de a laphoz tartozónak érzem.
2006. októberében a Magyar Hajózás Emléknapját itt tartottuk.
HONLAP AJÁNLÓ
Egy canadai hadihajós honlap: az Osztrák-Magyar Monarchia SMS Viribus Unitis, 1912 ben, Triesztben épült hadihajója Viribus Unitis.ca
Az alábbi honlap tengerészeknek is meg nem is: egy hajómodellezõ honlap, portál jellegû. Hajómakett.hu
Startlap aloldal!
(2007.02.12.) Aktív Startlap szerkesztõ vagyok, és ebbéli minõségemben az elmúlt két nap szinte nem is voltam magamnál, ugyanis új lapot készítek. Ez a munka olyan, mintha kábítóznék... se látok, se hallok... csak gyûjtöm a lapokat, a linkeket... Az új oldalam a Hadihajó.lap.hu, és azért álltam neki, mert az SMS Viribus Unitisrõl kellett valamilyen információ. Ez a hadihajója a Monarchiának "túlélte" a háborút, de nem Trianont. Délszláv lobogó lengett rajta, amikor elsüllyesztették Pola elõtt. A link még él, csak 16-án, vagy 17-én élesíthetik leghamarabb, de az is lehet, hogy optimista vagyok.
MATE hír
Kedves látogatóm, tudod-e hogy ez a lobogó volt az elsõ, amelyik megjelent a világtengereken és ez már (részben) a piros - fehér - zöld volt. A folytatásban megtalálod az erre vonatkozó korabeli jogszabályt, melyet capt. Veperdi András kutatásai nyomán adhatott közzé a Magyar Tengerészek Egyesületének a honlapja. ...a folytatást a MATE honlapon a hírek rovatban keresd...
Hajómentés
Az angol partoknál elsüllyedt az MSC Napoli konténerszállító. Itt megnézheted a mentésrõl készült pár képet:
Ez a fotó akkor készült, amikor az épülõ híd alatt mentünk át a Beltben
Mit jelent az SMS és a HMS?
Ha hadihajó nevét látod leírva, és a neve elõtt három nagybetût látsz pl: SMS Kaiserin Elizabeth
akkor jó, ha tudod: a német nyelvben ez a 'Seiner Majestät Schiffe', azaz Õfelsége hajója (na mostan a német még nem teljesen perfekt nekem, mert a "ja" és a "nein" szavakat néha még keverem, így ne vegyél mérget rá, de majd megkérdem...), az angolban pedig a HMS, azaz "His Majesty's Ship" ez pediglen azt jelenti, hogy Õfelsége hajója, de ha (mint most is) királynõje van a briteknek, akkor Her Majesty's Shipnek kell kiolvasni, ami meg azt jelenti, hogy Õfelsége hajója.