Az Igazolt hiányzásról
Hogyan
kezd el az ember olvasni egy könyvet? Kézbe veszi, megnézi
a címlapot, majd megfordítja, és elolvassa
ami a hátlapon található. Érdemes idemásolni
mind a négy szöveget:
Az
elsõ a nyúlfarknyi fülszöveg:
"Idilli
boldogságban, részben vidéken eltöltött
gyermekkora után a 21 éves szerzõ megvívta
kilátástalannak tûnõ harcát a hagyományos
és "liberális" oktatási intézményekkel,
édes- és nevelõapáival, a betonsivatagos, fõvárosi
környezettel, egyszóval: a nagy, büdös élettel.
Errõl számol be ellenállhatatlan sodrással
és kíméletlen humorral az érettségiig
el se jutott "rossz tanuló", akitõl megannyi "eminens" sokat
tanulhatna."
És
ezután három "idézet".
Az
elsõ:
"Hát
ilyan nincs! Hihetetlen. Húsz éves. Na, jó
huszonegy. És így ír! Honnan pattant elõ? Honnan?
Ilyen fegyverzetben? Mindegy, itt van, megérkezett. Üdvözölni
kellene, nem? Megteszem én, egyike az elsõ olvasóinak.
Az egyszerû olvasó. Íme. Isten hozott a magyar irodalomban,
Gerlóczy Marci. Márton."
Jancsó
Miklós
A
második:
"A
regény hõse, Marci - maga a szerzõ - tobzódó,
csupazûr, csupadac gyermekkor után üres kézzel
érkezik a felnõttkor küszöbére. Üres
kézzel, de vajon tiszta lappal-e? Igazolható-e a sok
hiányzás, a sok elszalasztott lehetõség? Gerlóczy
Márton azt sugallja: igen, hiszen a saját életérõl
van szó. S ha bizonyosság nincs is, a választ
hatalmas lendülettel, kemény humorral, megható
szókimondással keresi ez a regény."
Nádasdy Ádám
A
harmadik:
"Az
olvasó enged a hívásnak, mert: õ is ilyen,
vagy õ is ilyen volt, vagy õ is ilyen szeretne lenni..."
Tarján
Tamás
Ezek
után nyilván az ember úgy áll az olvasásnak,
hogy na lássuk, ez valami csuda finom élmény
lesz!
Mint elõbb már írtam,
eleinte nem voltam feldobva tõle. Ugyanis az a hatalmas lendület
és sodrás, amit beharangoztak, valahogy engem nem igazán tudott elkapni, hogy
egy szuszra elolvassam. Bizony le lehet tenni, és közben
nem kell gondolkozni... De késõbb valóban jó
olvasmány, érdekes, lendületes. És tanulságos
belelátni egy efféle fiatalember lelkébe, tetteinek
és "nemtetteinek" mozgatórugóját megpróbálni
megérteni, elfogadni..
A
történet egy "bizonyos" Marciról szól,
aki szemben áll mindennel és mindenkivel, az ilyenre
mondják, hogy deviáns az iskolával, a tanulással,
a társadalommal szemben, mondjuk így, lázadó
gyerek és tinédzser. A könyvben lehúzza
a vizet az iskoláiról és a tanárairól
- nagyon olvasmányosan, érdekesen írja ezeket
a részeket - (azonban mielõtt valaki túlzottan hitelt
adna neki és sommás következtetéseinek,
vegye figyelembe, hogy a regény Marcija "pörben és
haragban áll a vádlottakkal").
Azt
hiszem Gerlóczy valóban tehetséges, valóban
jól ír, de ami biztosan írói "nehéz
fegyverzet"-nek számít, hogy képes hosszadalmas
eszmefuttatásokra, filózgatásokra, ezeket én
nyugodt lélekkel át tudtam ugrani. Számomra
ilyenkor kissé unalmas volt.
Aztán
hirtelen valami hiányérzetem támadt, amikor
a közepén jóval túljutottam, s elkezdtem
keresni a könyv belsõ borítóin két szót:
"második kiadás".
Ugyanis
én a buta agyammal úgy gondolom, hogy az író
könyvét kiadják, elolvassák, a szakma,
a kritikusok hasra esnek tõle, és a második kiadás
hátuljára kerülnek már a méltatások
is.
De
akárhogyan is nézem, ez elsõ kiadás, de ott
van rajta három neves, közismert személyiségtõl
az idézet a könyvvel kapcsolatban.
Aztán,
amikor a könyvet elolvastam, kezdtem alaposabban belegondolni
abba, hogy ki, mit írt valójában?
A
fülszöveg két megállapításával
nem értek egyet:
Harcról
ír, az iskolarendszerrel megvívott harcról,
de ez ott sántít, hogy a harctéren két
küzdõ fél szükségeltetik, az iskola mindig
jelen volt, de a regény Marcija bizony inkább nem,
mint igen. (Smile)
A
másik, és lehet, hogy nem érem fel ésszel
és buta módon képtelen vagyok meglátni,
hogy mi az, amit egy "eminens" diák eltanulhatna a fõhõstõl.
Számomra semmi efféle pozitívumra nem derül
fény a szövegbõl, de mondom, ez biztos az én
hibám.
Jancsó
valójában egy szót se szól a könyvrõl,
arról amit írt, csak Marci-Márton írói
tehetségét méltatja, amiben igaza is lehet,
én nem vagyok arra hivatva, hogy eldöntsem, de azért
hajlok arra, hogy elfogadjam.
Tarján
Tamás hallatlanul diplomatikusan fogalmaz. Nem írja
le, hogy a könyv jó, értékes, olvasásra
érdemes, és mindez miért, vagy bûn rossz és
miért, csak annyit, hogy "az olvasó enged a hívásnak".
Ezt meg értsd úgy, ahogyan akarod.
Aztán
az "õ is ilyen, vagy õ is ilyen volt, vagy õ is ilyen szeretne
lenni..." ez számomra kétséges megállapítás.
Elõször
azért, mert a mindenkibe én is beletartozom, és
rám egyik se érvényes. Számomra sivár
ez a sors, én más voltam, más vagyok, sose
akartam, és sose szeretem volna efféle életet,
létet. Tudom, nehéz elfogadni, hogy vannak más
gondolkodású emberek, de ez nem változtat a
tényen.
Nem
tehetek róla, de nekem mindig azok a hasonló sorsú
diákok, gyerekek jutnak az eszembe, akikkel Encsike nap mint
nap találkozik az iskolában, és én õket
látom "ilyen, ilyen volt, ilyen szeretne lenni"-nek.,
s az õ szemszögükbõl tudom csak értelmezni a fenti
szentenciát. És hozzáteszem: nem tudok elszakadni
attól a ténytõl, hogy a szöveg Marcija megírta
a könyvet, tehát ez a végkifejlet, idáig
tart a sorsa, nem zárul le az utolsó mondattal, s
az eddig tartó fejlõdést hasonló sorssal senki
se éri el, ebben Marci egyedüli, unikum.
Ugyanis
aki ilyen, az soha kézbe nem vesz könyvet, és
nem olvas semmit, hiába a hívás.
Aki
ilyen volt, annak nem igazán volt jó esélye
arra, hogy kikecmeregjen a mélybõl, ahova a körülmények,
vagy saját maga gyermekkori és felnõtt környezetének
butasága taszította.
Az
"õ is ilyen szeretne lenni..." megállapítás
persze igaz lehet. Csak egy biztos, hogy aki szeretne, az nem lesz
ilyen! Ugyanis aki szeretne ilyen lenni, az már lent van
valahol a társadalom legalján, és biztos, hogy
semmi esélye arra, hogy úgy kecmeregjen ki a mélybõl,
ahogy a kötet Marcija. És ezt bizony nagyon csúnya
dolognak érzem, az olvasó (aki ilyen szeretne lenni)
itt valahol jól át van vágva.
Bizony
igazat kell adni Nádasdynak, hogy az író csak
sugallja, hogy van kiút, de nincs bizonyosság. Ez
a regény Gerlóczy életregénye, hát
hogyan tudna bármiféle kiutat mutatni, amikor maga
se látja az út végét?
Miért
írtam, hogy az olvasó (aki ilyen szeretne lenni)
át van vágva (egy picikét nagyon - még
akkor is, ha ez valószínûleg nem tudatos átvágás)?
Ugyanis
Gerlóczy arról nem ír, de azért a sorok
között benne van: az õ lázadása, az õ szembenállása
mindennel, az iskolával, az élettel, bizony nagyon
is biztos, pihe-puhára párnázott háttérrel
történt.
A
család ott volt mögötte, pénzzel tömték,
na nem afféle újgazdag-típusú anyagi
bázissal rendelkezett (az ilyeneket maga is "egészségesen"
utálja, és kicikizi), de megengedhette magának
tizenéves éveinek elejétõl, hogy kocsmázzon,
okádásig berúgjon, gond nélkül
költekezzen, ez pedig heti százasból nem megy.
Valószínû ezzel a szerzõ nincs is tisztában.
Valószínûleg fel se tûnt neki a biztos anyagi bázis,
mert természetes volt, még húsz éves
korában se, amikor íróvá avanzsált,
és ez az, amivel a mezei a sorstársai, a hasonló
kezelhetetlen természetû fiatalok zöme nem rendelkezik,
õk simán elzüllenek, és nem is sejtik, hogy van
egy Marci akinek mostanra többé-kevésbé
megvan az esélye, hogy kitörjön ebbõl a helyzetbõl.
Jó,
megengedem, a szegény (és primitív) szülõk
is igyekeznek többet adni anyagilag a gyereknek, mert azt hiszik,
ezzel le van a gond a vállukról, vagy nem tudom mit
hisznek.
A
szülei és a megfelelõ kapcsolataik ott voltak mögötte,
és egyik általános iskolából
a másikba vitték, aztán felvették a
Waldorfba (ez pedig arra a sulira jellemzõ...), majd mikor páros
lábbal onnan is kirúgták, elintézték
neki, hogy átkerüljön a Lauderbe, ott kijárták,
hogy öt tárgyól való bukása ellenére
se rúgják ki, szóval így aztán
lehet valaki "lázadó".
Erre
viszont a hasonló sorsú gyermekek szülei szinte
kivétel nélkül képtelenek.
És
azt hiszem - hogy válaszoljak magamnak - akik mögötte
álltak-állnak, azok intézték el, hogy
elsõ könyvére ennek a három kiváló
embernek a sorai kerüljenek olvasócsalogatónak
és valamiféle zsenikultusz alapjait megvetni.
Gerlóczyból
sikeres író lehet. Kívánom neki, hogy
éljen a lehetõségeivel, és ne szalassza el,
mint annyi mindent korábban. Ez a könyve - számomra
- érdekes volt, látni a másmilyen fiatalok
(mint a fiaim) életét. Nem valószínû,
hogy megérem, hogy ötvenéves legyen, mert kíváncsi
lennék, hogy akkor majd hogyan látja fiatal korát.
Azt mondják, mindenkinek vagy egy jó regénytémája:
a saját élete. Persze, ha író lesz,
a mûveiben állandóan jelen lesz ez az idõszak, és
nyomon követhetõ lesz a gondolkodásának változása,
ahogyan betörik majd, mert mindenkinek be kell törnie,
még neki is. Valaminek be fog hódolni, mindegy minek:
egy lánynak, a karriernek, a hírnévnek, a pénznek...
és akkor majd tanul, észveszejtõ iramban pótol
mindent, kemény munkával, ami ma számára
teljesen elképzelhetetlen.
Biztos,
hogy megteszi a regénybeli Marci, mert értelmes.
És
persze valakik megszerzik neki a média támogatását
is, és sima lesz az útja, õ pedig nyugodtan lázadhat
továbbra is, vagy akár cikizheti az akkor lázadókat.
A
Kossuthon hallottam a napokban egy megállapítást,
egy a vagyonról szóló betelefonálós
mûsorban: a kapcsolati tõke majdnem akkora értékkel
bír, mint a pénzbeli. Ezt tökéletesen
alátámasztja ez a könyv.
|