Katona Miklós: A magyar Duna-tengerhajózás regénye
Hasznos és jól megírt
olvasmány. A valaha hajós (folyami), ma újságíró
szerzõ leült Juba Feri bácsival, és elbeszélgetett
a magyar tengerhajózás nagy öregjével.
Többé-kevésbé róla szól
a könyv, az õ élményei kerülnek papírra,
és mivel az élete volt a hajózás, a
tenger szerelmese volt (és ma is az), emlékei nyomán
kirajzolódik egy hajdani sikeres vállalkozás,
a Duna-tengerhajózás története, amit a
szocialista hozzá nem értés (Duna-tengerhajózás),
és a privatizációs harácsolás
(magyar hajóépítés), és a ki
tudja, milyen érdekek (magyar tengerhajózás)
teljesen megszüntetett.
Feri bácsi, amúgy Dr. Dr.
Capt. Juba Ferenc, az életét tette fel a hajózásra.
Amint tehette, beállt tengerésznek. Ezt tette akkor,
amikor már nyolc félévet letett sikeresen a
pozsonyi egyetem orvosi fakultásán. Ugyanis akkor
került a Felvidék vissza Magyarországhoz, s elsõ
útja a Tengerészeti Hivatalba vezetett, s kérte
a behajózását. A Duna gõzösre került.
Még 1944-ben megszerezte az államtudományi
doktorátusát (mezei joghallgató volt a pécsi
egyetemen, azaz nem kellett elõadásokra járnia, csak
vizsgázni ment haza a hajóról), majd 1950-ben
az orvosit is befejezte.
Bekerült a Tengerészeti Hivatalba,
majd 1955-57-ig a DETERT igazgatója volt. 1961-ben pártvonalon
támadást intéztek ellene, minek az lett az
eredménye, hogy Ausztriába disszidált. Nem
maradt hûtlen a hajózáshoz: a Hommeric személyhajón
vállalt orvosi beosztást, majd a Walter Herwig német
halászati kutatóhajón ugyancsak orvos volt.
Késõbb Sankt Pölktenben kórházi
fõorvosként dolgozott, onnan ment nyugdíjba.
A rendszerváltás elõtt, 1987-ben
a magyar hajózásról összegyûjtött
tárgyi emlékeibõl Komárom városának
múzeumában megnyílt a Klapka György Múzeum
Magyar Tengerészeti Gyûjteménye.
Miközben feltárul elõttünk
Juba Ferenc élete, megismerkedünk a magyar Duna-tengerhajózás
hõskorával. Bemutat egy tipikus járatot, Budapestrõl
indulva, le, egészen Alexandriáig, és vissza.
Nekem ez a rész felidézte
a Hévíz motoroson töltött kilenc hónapomat,
mert ha nem is Budapesttõl, de Braila, Galatz és Reni dunai
kikötõktõl Alexig ugyanezeket én is megismertem.
A szerzõ az adott kikötõ, táj
kapcsán be-beszúr hasznos részeket, melyek
háttérül szolgál-nak a jobb megértéshez.
A könyv lapjain kibontakozik a magyar tengerészek hõsies
erõfeszítése a II. Világháborúban,
a németek számára végzett hadiszállítások
nehézségei, teljes embert kívánó
megpróbáltatásai.
A kötetben a Duna-tengerjáró
(és a többi) hajóinkról bõséges
képanyagot talál az olvasó. Amelyikrõl fellelhetõ,
azt hiszem, mindegyikrõl van: az elsõtõl (Budapest) az utolsóig
(Székesfehérvár, lajstromból törölve:
1986. augusztus 4-én, azaz ma tizenhat éve. Milyen
érdekes: sok hajón hajóztam, de szívemnek
egyik legkedvesebb tengerjárója a Fehérvár
volt, amihez nagyban az is hozzájárult, hogy akkor
egy igen kiváló, bajtársias csapat jött
rajta össze! Pedig 1976-77-ben már voltak sokkal modernebb
hajói is a MAHART-nak.)
Úgy gondolom, a kötet nemcsak
a tengerészeknek érdekes. Hiteles korrajz, embereken,
sorsokon keresztül bemutatva. A kötet lapjairól
köszönnek a híres tengerészek: Kádár
Ferenc, Rühl Lajos, akiket én a fõiskolai tankönyveim
címlapjáról ismerek, Potzner Frigyes, az egyedüli
Kossuth-díjas tengerészkaptány, és sokan
mások, akiknek a neve az én korosztályomnak
sajnos már nem mondanak sokat, de érdemesek arra,
hogy ne felejtse el õket az utókor. Nekik állít
méltó emléket a kötet, amikor "elsiratja"
a magyar tengerészetet és hajógyártást,
aminek a sírásója a hozzá nem értés,
az akaraterõvel párosult hülyeség (párt
támogatással), s az utolsó fejezetként
a '89 utáni rablás, amikor szántszándékkal
tönkretesznek egy páratlan szakértõi gárdával
rendelkezõ hajógyárat, hogy aztán - mit értéken
alul? -, fillérekért privatizálhassák.
Nincs jövõje a magyar hajógyártásnak,
hazudták szemérmetlenül, miközben ezekben
az idõkben a révkomáromi szlovák hajógyár
nem tudott eleget tenni a sok-sok német megrendelésnek,
holott õk jóval hátrányosabb helyzetbõl indultak.
Nincs jövõje a Duna-tengerhajózásnak, makogják
arcpirulás nélkül, amikor Hollandia hatalmas
pénzeket invesztál a folyam tengeri hajózásba,
1600 tonna hordképességû hajókat építve
gazdasági számításokon alapuló
érvek alapján, mert nekik a fillér is számít,
míg a mi volt "hajózási vezetõi és
szakértõgárdánk" milliárdokat tékozolt
el, és vágott zsebre.
Annak, hogy DDr. Capt. Juba Ferenc nekem
"Feri bácsi", megvan az oka:
A Jaminaországtól az Óperenciáig
címû könyvem elküldtem az öregnek, és
igen meleg hangú levélben köszönte meg,
mellékelve az akkori kutatásainak (a magyar tengerészet
legkorábbi emlékei) fénymásolatát.
Telefonon is beszéltünk, és megkért: szüksége
lenne a valaha magyar lobogó alatt levõ összes hajónak
a lajstromozási adatára, de csak azok vannak meg,
amelyek 1962-ig kerültek be a "nagy könyvbe".
Mivel akkoriban gyengélkedett, így engem kért
meg, hogy az 1962 utáni adatokat írjam ki, amit meg
is tettem, és elküldtem az öregnek.
Ami furcsaság: ez már a második
könyv, ami a magyar tengerészet múltjával
foglalkozik, a másik a Nautica, a fiumei akadémia
története, Horváth József hajóskapitány
nagyszerû munkája, és egyiket se tengerész
írta, mindkét szerzõ folyami, dunai hajós volt.
|